Bloggen om en naturromantikers hästliv, att leva här och nu,den själsliga ro och kärlek ett hästliv ger.

lördag 17 december 2011

"Försvarsstaben" kallar till möte ;)

Jag är aldrig rädd för att ställa "idiotfrågor", aldrig rädd för att visa att jag inte förstår eller inte kan, jag googlar, köper böcker, lånar böcker, läser och frågar tills jag kan skapa mig en bild,själv, och utifrån det få en övertygelse, ett beslut på hur jag går vidare. Låt inte prestige komma emellan dig och kunskapen som du kan få av andra. Vi alla lär hela tiden, blir aldrig fullärda, men vi kan nå kunskap fortare om inte stoltheten kommer emellan!
Nått jag kom att tänka på just i detta nu, när jag diskuterar detta, är debatten om "Bonde söker fru´s" egen Pär-Ola Nyström. All denna kritik han får från ryttare, mestadels unga sådana... jag läser ofta vad han skriver, för många provocerande, starka känsloyttringar, hårda ord - men är det inte så vi sanna djurälskare reagerar när vi ser djur behandlas fel.. Jag önskade att ungdomarna inte såg sig som allvetande redan vid 15-års ålder, utan tog tillfället och lärde sig mer, drog nytta av andras erfarenheter, det är gratis och man når snabbare sina mål. Jag stödjer Pelle, tar del av hans erfarenheter och andras, och med det växer jag som hästägare. När jag som 6-åring började med hästar, var det viktigaste att lära sig hästens anatomi, hälsa och skötsel... idag handlar det mer om vilka märken och färger det skall vara på ridkläderna, dyraste hjälmen, John Whitaker-byxor... ganska roande att se faktiskt - ridtjejer med värsta kläderna och ridutrustningen, med en kaxig uppsyn, kasta sig upp på hästen.. och så har dom en sits som en potatissäck uppkastad på en åsna! Om dom ändå visste själva, men de gör dom aldrig. Dessa är förhoppningsvis få, för jag känner många duktiga, framgångrika unga hästtjejer, och dom är så mogna att de redan förstår detta som jag skriver om.
Dra nytta av andras erfarenheter och kunskap för att snabbt bli bättre själv, men tro aldrig att du vet allt - för det gör ingen!
Jag skrattar ofta när jag läser Pelle´s "ilskna" inlägg, man känner igen känslorna och tankarna. Håller inte med om allt, men det är inspirerande! Inspirerande därför att han är så engagerad i att det skall bli rätt, att han månar så starkt för att sporten, hästarna och ryttarna skall få en ärlig chans till framgång. Tips som gör att du inte gör de största misstagen iallafall. Ryttare som Pelle har erfarenheter av både misslyckanden och succéer som vi kan dra nytta av, låt oss göra det! Själv tänker jag inte vara så "arg" på min blogg, men det är jag, mina tankar, mina funderingar, och jag tar emot Era med ödmjukhet, en erfarenhet rikare! Och en av mina "idoler" i hästsporten är faktiskt en 15-årig tjej i stallet, med en ödmjukhet inför sporten och djuret, som inte är i närheten av de ungdomar jag precis beskrev ovan, och det kanske är just därför som hon är så framgångsrik i sin sport! Kram Ankan! Och PELLE, kör hårt!  Ride on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar