Bloggen om en naturromantikers hästliv, att leva här och nu,den själsliga ro och kärlek ett hästliv ger.

tisdag 10 januari 2012

Tömkörning, ditten & datten...

Ja, jag har ju sagt att det skulle bli lite fart på träningen nu, så nu får man leva upp till det då. Har tagit lektioner av min tränare i tömkörning. Jag har tidigare bara haft erfarenheten av att longera, men kände att kanske var tömkörning ett bra komplement till ridningen, och det visar sig vara ett bra hjälpmedel vid utbildning av den unga hästen. Ja, jag var novis i detta!
Så vi har införskaffat gjord och tömmar, och det är riktigt roligt. Jag trodde nog att NamNam skulle tycka det var läskigt med tömmar och streta emot... men inte då! Hon är så lugn och fin och det går att arbeta metodiskt med henne. Vår tränare Eva visar och hjälper, jag behöver lite tid på mig innan jag vänjer mig vid dessa jäkla tömmar, som är i oreda för mig stup i kvarten :( Så man kan säga att NamNam vande sig direkt, men inte matte. Nu skall vi öva tills det känns naturligt. Ett bra komplement till vanlig träning, ombyte och ett bra sätt att hålla igång hästen om du av nån anledning inte kan rida. Vi fick till skänkelvikningarna från mark ju!!

Ja, "Pust & Stånk" som vi hade förra onsdagen var riktigt kul! 12 personer var vi som sprang runt i ridhuset, tävlade mot varandra som värsta militärerna! Roligaste banan var den med 1 hinder som man skulle springa fram till och hoppa, följt av ett lågt hinder som man skulle åla under och 1 efterföljande hinder som du skulle hoppa över för att sedan runda en kona och vända tillbaka samma väg... snacka om att käka sand!! Sen fanns det naturligtvis lugnare aktiviteter som pilatesboll, stepup och mattor att göra olika stärkande övningar på för ryttare. I morgon är det dax igen, och jag ser fram emot det! Kanske även jag hinner komma i form innan året är slut igen! Om nån skulle vara sugen, ryttare eller ej, så är det helt gratis att komma till oss på onsdagar kl.19 och leka med oss! I morgon skulle det nog bli lite boll-lekar också...
På Stall Buar är det full puls just nu, alla är jättesugna på att träna sig själva och sina hästar, vi motiverar varandra och humöret är på topp just nu. En vacker frieser har nyligen stallats upp i vårt stall och hans matte är en frisk fläkt, som gärna hakar på alla tokerier vi hittar på!
RIDE ON ALLA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar