Bloggen om en naturromantikers hästliv, att leva här och nu,den själsliga ro och kärlek ett hästliv ger.

tisdag 6 mars 2012

Att utmana sina rädslor - en vinst för livet

Ujj! Nu sprang tiden ifrån mig igen! Har haft massor att skriva om, men tiden har inte räckt till!
Vad har då hänt den senaste tiden.... Jo, vi har haft ännu en kurs i Tagelarmband hos oss - ett trevligt sätt att träffa andra hästsportintresserade, pyssla ihop och fika! NamNam har fått en ny kompis i hagen - Aniara. Kompis och kompis, NamNam håller henne på avstånd och det är inte tu tal om att denna lilla ponny får komma i närheten när NamNam´s matte kommer - matte skall hon då inte dela med nån annan inte!
Aniara - en riktigt fin ponny på 5 år.
NamNam härskar än så länge.. men det lär inte vara länge!
Sköna stunder har jag haft dessa sköna vårdagar som varit. Kaffe ute vid stallet med en tidning och vy över hagen, där till och med NamNam haft koll på matte! Då och då "hummar" hon på mig som om hon undrade vad jag gör... eller så vill hon bara kolla om det kan bli lite morot till lunch!
Kaffehörna.. såna platser finner jag alltid, kaffekärring som jag är!
Ett roligt tips till er alla därute som gillar bling och mys! Samla stallgänget en kväll och "pimpa" gamla schabrak!! JA, jag gillar att pimpa det mesta! Men visst, kalla det syjunta ni om ni vill! Det man gör själv kostar inte så mycket och man kan få till trevliga sammankomster! Här kommer resultatet av mitt första försök... blev faktiskt nöjd, men nu har jag fått nya idéer så klart! Så fler lär det bli!
Påsydda pärlor och bling-stenar! Skaffa lite pysselgrejer på Panduro eller varför inte leta roliga detaljer hemma! Knappar, gamla bältesspännen, halsbandskedjor eller skriv namn med stjälkstygn....!
NamNam har varit vårpigg i kombination med årets första brunst... det blir mycket energi som skall ut. Har inte litat på att jag skall få sitta säkert, så vi har longerat lite före ridpasset OCH JA, det var mycket sprall där! Galoppera ville hon inte sluta med i första taget. Sen blev det lite lugnare och matte kunde hoppa upp. Så underbart det är - hästlivet alltså!
Svägerskan Eva kom till sin sommarstuga över helgen, och då lånar hon sin favorit och kärlek - araben Fabbe. Den andra mannen i hennes liv! (kanske den första... kanske är det så att brorsan ligger på andra plats!) Eva har övervunnit gamla rädslor och fått tillbaka sitt "hästliv" tack vara en så underbar individ som Fabbe är. I början arbetade vi bara på att Eva skulle komma över rädslorna - men nu kan vi koncentrera oss på ridningen i sig och har lektioner varje gång. Eva pratar ofta om hur hon har växt som människa, hur hon vågar utmana sig själv och sina rädslor även i andra situationer. Att livet med djur har blivit så betydelsefullt för henne och att något som hon varit så rädd för förut, nu ger henne själsro och njutning i livet! Visst är det härligt?! :) Jag ler när jag tänker på det, och är tacksam för att jag kunnat hjälpa henne dit.
Eva och gamla Fabbe.
Borstning i vårsolen. Eva och underbara Fabbe.
Ja, jag kan inte lova att skriva 1-2 ggr i veckan, men det är min intention! Jag hoppas att ni följer mig ändå och får inspiration och lust till hästlivet... eller iallafall passion för det ni gör. Ride on alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar