Bloggen om en naturromantikers hästliv, att leva här och nu,den själsliga ro och kärlek ett hästliv ger.

måndag 6 februari 2012

Emelie Cajsdotter, "talar med hästar"..

Ut i bilen, skrapar rutor, och kör i väg mot stallet och tempen visar -18 grader. Det är lördag morgon kl.07.00 och jag har stalljouren, en av de mysigaste helger jag vet. Den här helgen följde min svägerska med. Man stiger in i ett stall, varmt från hästarnas kroppar, dom står och svagt "hummar" efter frukost och jag ger dom sitt grovfoder. Deras tuggande är som en lugnande vaggvisa! Sen går jag och sätter på kaffet i det varma, sköna stallköket, ställer fram lite frukost och kokar ägg. Till den njutbara koppen kaffe lyssnar vi på radion och läser tidningar - underbara lördag morgon! Sen ger man sig ut i stallet igen, ger hästarna sitt kraftfoder, fixar vattnet i hagarna och släpper ut dem.

Hos oss på Stall Buar städar vi i stallet på vår jour också, så det blir en del pyssel i stallet innan man mockar till sig själv. Lunchfodrar dem lite ute i hagarna på dagen och ser över vatten som vid det här laget blivit till isglass!
På eftermiddagen kom Emelie Cajsdotter och hennes make för att se till NamNam med massage och övningar till hennes ömmande muskler. Emelie, vissa säger att hon talar med hästar, kanske inte precis så flummigt, men hon har en förmåga att se saker som andra inte gör, en stor förmåga att "läsa av hästen" och faktiskt också ryttaren. Ibland nästan kusligt rätt, sätter hon fingret på saker hos mig som jag trodde bara jag själv visste, antingen är man "troende" eller inte när det gäller detta, men saken är att jag alltid får ett tillfredställande resultat och många andra med mig! Emelie Cajsdotter är författaren till bl.a. "Kungens alla hästar" och har också haft ett långt samarbete med prinsessan av Jordanien där hon varit och arbetat. Här hemma i Sverige håller hon träning i kommunikativ träning.

Jag har tränat många gånger för Emelie Cajsdotter i kommunikativ träning, något som gett min ridning en helt ny dimension, ett snäpp vassare, många snäpp närmare förståelse för min häst och en trygghet i det jag gör! Kan varmt rekommenderas alla ryttare - elit eller skogsmullar! Det tar i tu med så mycket av din psykologiska påverkan av ridningen, hur du som person påverkar ridningen och hästen. Det handlar om hur du och din häst hittar er kommunikation! Emelie har varit med från början när jag tog hem NamNam, vågade inte tillåta något med hennes utbildning utan Emelie´s inrådan, jag lärde känna NamNam snabbt på grund av Emelie.

Blablabla! Sen kommer kvällen, klockan är 19 och det är dax att ta in hästarna för kvällen. Kvällsmaten väntar i boxarna och hästarna är nöjda. Många hästägare är i stallet och det blir lätt snack om dagens bravader och vi fikar lite tillsammans! Sen gör man en repris av det hela på söndagen.
Ja, alla älskar inte det här, men jag skulle lätt kunna inreda en box med en säng och en laptop, betala stallhyra och flytta in!! Skulle faktiskt spara in både tid och pengar så jag kan njuta mer av mitt hästliv! Om det inte vore för att andra människor skulle tycka att jag var fullkomligt galen så... ;)
Ride on alla!

1 kommentar:

  1. Jag läser hennes bok just nu och den är svår att släppa även om man inte förstår allt.

    SvaraRadera